Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_138450} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Virkelig fine fargevalører her. Spillet i fasaden og et par åpne vindu skaper liv, om ikke røre.
Skrålinjene - spesielt trappingen til høyre - bærer preg av utstyrets begrensinger, og reduserer motivet en smule. Jeg skjønner jo at du prøver å gjøre skrålinjene til et poeng, men dog - akkurat DET grepet synes ikke å være helt vellykket.
:)
Erlend M.
Jeg synes skrålinjene er fine, ville blitt flatt og kjedelig uten. Litt kjedelig blir det jo uansett. Men fint.
Rune N.
Geometri, linjer, former, flater og farger, luft og vegg, flott! De tyngre flatene til høyre og de lutende linjene gir en ubalanse som kler bildet godt!
mvh
Rune
Inga Helene J.
Hei Caroline!
Flotte farger - jeg likte spesielt godt himmelen som speilet seg i vinduene. Synes derimot at skrålinjene blir verken eller. Kunne gjerne tenkt meg mer skrå, spesielt den mot midten av bildet.
Mvh
Inga Helene
Avsluttet .
Jeg liker veldig godt speilingen av skyene i vinduene. Det ser nesten ut som om man ser tvers igjennom huset! Fine fargetoner også.
Men ellers synes jeg nok det blir ganske kjedelig. Skrålinjen i høyre kant er OK, men venstre huskant blir liksom ingenting av. Den er hverken rett eller skrå - om du skjønner...
Caroline M. S.
Takk for kommentarer. :-) Jeg skjønner hva dere mener med at dette ikke var særlig vellykket, men jeg liker bildet likevel jeg. :-) På stedet (der og da) ønsket jeg meg ikke et shift-objektiv, men syntes det så artig ut med to nesten illusjoner: 1)Det kan se ut som gardinene er like himmelen og 2)Jeg synes det ser ut som billedkanten til høyre er klippet skrått.
Hvis noen lurer på hvordan Arne Jacobsens hotell egentlig ser ut, se her: www.arcspace.com/architects/jacobsen/hotel .
Og her er et litt mer normalt bilde jeg tok samme dagen: bilde nr. 174684
Inger-Lise S.
Hei Caroline! Jeg er enig med deg i begge dine Illusjoner,når du nå først har sett det før meg. (Godt blikk på deg;)
Men det skjeve til høyre virker forstyrrende på meg. Samtidig er resten av bildet så fint at jeg ønsker det var rett. Men jeg ser i det bildet du henviser til. DER har du komposisjon jeg liker og ville ønsket for dette med disse fargene.
Inger-Lis
Inger-Lise S.
Tillegg: Skyene var her vakre sammen med hotellet!
Ingebjørg H.
Jeg ble sittende og se på dette bildet en stund. Ved første øyekast virket det kjedelig, men så faller man i tanker på menneskelivet og hvor mange som oppholder seg i kolossen, som i små celler. Alle skjebnene, de ulike livene og situasjonene. Noen vinduer er åpne, det er nesten ikke noen rom som har gardinene trukker for eller fra på samme måte... og det med at gardinene kan se ut som en speiling av himmelen er litt stilig. For nettopp denne siden av det, fungerer det med kun et tilsynelatende og intetsigende utsnitt. Fargene er kalde og ekle. Stemningen er veldig upersonlig, men det er liv bak det ugjestmilde hvis man ser etter.
Hilsen Ingebjørg
Odd Tore S.
Som vanlig med dine bilder var det ikke nok å se på dette én gang, og heller ikke to.
Interessant med speilingen av himmelen i vinduene på hotellfasaden, at noen vinuder bryter det heller monotone mønstret ved at beboeren har funnet det for godt å la vinduet stå på gløtt, mens andre har trukket for gardinene. Men egentlig ikke alt for spennende.
Det er derimot høyrekanten. Den skjønner jeg ikke helt hvordan du har fått til, og heller ikke hvorfor du har latt den være slik. For meg ville det vært mer naturlig om høyrekanten var rett i forhold til de vertikale linjene i bygget, mens venstre kant heller slik som den gjør nå. Det oppnåes enkelt ved å velge den vertikale linjen på fasaden som skal utgjøre kanten, og så la den være midt i langsiden på bildet under opptak, og deretter kutte ut den halvparten som er overflødig.
Da ville det hele vært logisk ut fra mine forutsetninger, og jeg hadde sluppet å lure på hvorfor du har valgt en annen løsning. Men nå må jeg fortsette å lure.
Odd Tore
Dag T.
Jeg savner mer likhet mellom sky og bygning, men ellers fungerer det ganske bra som det er også. Bra toner og med de åpne vinduene.
Caroline M. S.
Takk for nye kommentarer: :-)
Odd-Tore: Egentlig er det tilfeldig (ikke planlagt lang tid på forhånd) at høyrekanten er som den er. Jeg ruslet fram og tilbake foran dette hotellet og tok mange bilder - de første rettere. Men så så jeg at det ville se klippet skeivt ut om jeg ikke stod rett foran bygningen. Likte det jeg så, men skjønner godt at andre ikke er like begeistret som jeg ble/var. :-)
Ingebjørg: Kult! Når jeg ser bilder av bygninger som dette, tenker også jeg mer på hva og hvem som er inni rommene (eller leilighetene når det er blokker det er bilder av) enn fasaden på utsiden.
Dag: Ja, det hadde blitt max med litt mer likhet. :-)
Inger Lise: Jeg skal lage en blå variant av Hotell II til deg i løpet av helgen. :-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Skrålinjene - spesielt trappingen til høyre - bærer preg av utstyrets begrensinger, og reduserer motivet en smule. Jeg skjønner jo at du prøver å gjøre skrålinjene til et poeng, men dog - akkurat DET grepet synes ikke å være helt vellykket.
:)
mvh
Rune
Flotte farger - jeg likte spesielt godt himmelen som speilet seg i vinduene. Synes derimot at skrålinjene blir verken eller. Kunne gjerne tenkt meg mer skrå, spesielt den mot midten av bildet.
Mvh
Inga Helene
Men ellers synes jeg nok det blir ganske kjedelig. Skrålinjen i høyre kant er OK, men venstre huskant blir liksom ingenting av. Den er hverken rett eller skrå - om du skjønner...
Hvis noen lurer på hvordan Arne Jacobsens hotell egentlig ser ut, se her: www.arcspace.com/architects/jacobsen/hotel .
Og her er et litt mer normalt bilde jeg tok samme dagen: bilde nr. 174684
Men det skjeve til høyre virker forstyrrende på meg. Samtidig er resten av bildet så fint at jeg ønsker det var rett. Men jeg ser i det bildet du henviser til. DER har du komposisjon jeg liker og ville ønsket for dette med disse fargene.
Inger-Lis
Hilsen Ingebjørg
Interessant med speilingen av himmelen i vinduene på hotellfasaden, at noen vinuder bryter det heller monotone mønstret ved at beboeren har funnet det for godt å la vinduet stå på gløtt, mens andre har trukket for gardinene. Men egentlig ikke alt for spennende.
Det er derimot høyrekanten. Den skjønner jeg ikke helt hvordan du har fått til, og heller ikke hvorfor du har latt den være slik. For meg ville det vært mer naturlig om høyrekanten var rett i forhold til de vertikale linjene i bygget, mens venstre kant heller slik som den gjør nå. Det oppnåes enkelt ved å velge den vertikale linjen på fasaden som skal utgjøre kanten, og så la den være midt i langsiden på bildet under opptak, og deretter kutte ut den halvparten som er overflødig.
Da ville det hele vært logisk ut fra mine forutsetninger, og jeg hadde sluppet å lure på hvorfor du har valgt en annen løsning. Men nå må jeg fortsette å lure.
Odd Tore
Odd-Tore: Egentlig er det tilfeldig (ikke planlagt lang tid på forhånd) at høyrekanten er som den er. Jeg ruslet fram og tilbake foran dette hotellet og tok mange bilder - de første rettere. Men så så jeg at det ville se klippet skeivt ut om jeg ikke stod rett foran bygningen. Likte det jeg så, men skjønner godt at andre ikke er like begeistret som jeg ble/var. :-)
Ingebjørg: Kult! Når jeg ser bilder av bygninger som dette, tenker også jeg mer på hva og hvem som er inni rommene (eller leilighetene når det er blokker det er bilder av) enn fasaden på utsiden.
Dag: Ja, det hadde blitt max med litt mer likhet. :-)
Inger Lise: Jeg skal lage en blå variant av Hotell II til deg i løpet av helgen. :-)