Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_200802} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Mye fin symbolikk her. Synes du kan lysne de mørke partiene noe. Det er endel interessante detaljer som sikker tåler dagens lys.:-)
Bjørn H.
Fin spotteffekt du har fanget her Caroline, men på MIN skjerm blir de mørke partiene etter min smak for, tunge og gjenngrodde.
Hadde du som sagt lettet opp noe mer for å vise ''litt'' mer av omgivelsen og menneskene, (men alikevel beholdt effekten og mystikken), tror jeg bildet hadde tjent på det.
Men, nå er det vel kanskje sånn at det er min skjerm som ikke holder standaren, du sitter med en Mercedes og jeg med en Opel kadett :))
Bjørn !
Caroline M. S.
Takk for kommentarer Steinulf og Bjørn. :-)
Dette ser ikke akkyrat max ut på min skjerm heller. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre når jeg vil ta bilder av noe hvor det er så stor kontrast mellom lys og skygge. Teknisk kvalitet ser elendig ut.
Men så var det det at jeg ble så begeistret for faraoen (Tutankamon) som ble opplyst av solen fra oven (og bla, bla kom til å tenkte på faraoenes forhold til solguden RA og alt det der - og hvordan vi i dag/dagens mennesker ikke er særlig opptatt av religiøsitet og mystikk - he, he - så det passet med de tre personene som slentrer forbi).
Vet egentlig ikke om det er så mye å gjøre med dette bildet. Jeg har prøvd både lysere og mørkere bakgrunn, men det ser bare ikke bra ut.
Sikkert ikke siste og eneste gang Tutankamon i Thv Meyers gate blir opplyst av solen, så hvis noen har gode tips om hva jeg kan gjøre for å få noe ut av den, kommer jeg garantert til å ta flere turer bort dit. :-)
Bjørn H.
Alltid vanskelig når det blir såpass stort ekponeringsspillerom mellom lys og skygge. Enten blir det utblåst i høylyset, (kanskje ikke det gjør noe for motivet), eller undereksponert, noe som lett gir støy i de mørke partiene. Kanskje du må ta et valg, selvfølgelig ta alternative eksoneringer, men altså prioritere det viktigste i motivet !!!
Et annet alternativ kan selvfølgelig være å vente til lyset ikke er fullt så sterkt.
Hvis du skulle portrettere hadde du jo kunne målt i høylyset og fått tegning der, og deretter lettet opp hovedmotivet med litt blitzbruk :) Men det gjelder ikke denne typen motiver da.......
Bjørn
Caroline M. S.
Takk igjen Bjørn. Gode forslag det. Kanskje bort igjen en dag med stativ og ''bracketing'' på ''ON'' og så mekke sammen i PS. Kunne jo ikke hatt med noe bevegelig (folk) da, men det kunne vel blitt fint for det. Blitz? Ugh! Eller... hvis du tilbyr deg blitz-kursing av meg, så skal jeg mer enn gjerne ta turen bort med blitz jeg. :-)
Takk igjen til Steinulf også som har mailet v2 hvor han har brukt ''Shadow/highlight''-filteret i PS. :-)
Bjørn H.
Steinulf sitt bidrag syns jeg funka veldig bra :)
Og blitzkurs kan vi selvfølgelig kjøre .. hehe
snakkes
Bjørn.
Eirik H.
Eg synest v2 funka best. Den har litt meir mystikk enn v2, som viser litt for mykje. Eg likar at omgjevnadane er mørke fordi det tar litt tid før eg relaterar den egyptiske figuren til eit vestleg miljø.
Torbjørn K.
Jeg synes en mellomting mellom v1 og v2 er best. V2 blir for åpenbar, mens v1 er spennende da man begynner å lete etter hva som befinner seg i det mørke. Likevel kunne du lettet opp noe mer slik at det ikke blir for vanskelig å ''lete.'' Bra gjennomført og fint med kvadratisk utsnitt her.
Torbjørn
Avsluttet .
Jeg går for V1, som har mer mystikk i seg enn V2, som EH nevnte. Synes komposisjonen er god, med lysstripen som skjærer gjennom skyggepartiene.
Christer
Odd Tore S.
Lokalversjonen av Tut, spenningen sank litt da jeg oppdaget hvor du hadde funnet han.
Men faraoer og sol hører sammen, var det ikke Amon Ra som oppfattet seg selv som direkte avkom av solguden eller kanskje et noe litt mindre hett mellomledd?
v1 ble mørk, v2 ble lys, og folket gir blaffen i hele Tut'en.
Siden man kan spinne seg noen tanker om de gående i forhold til Tut. Hvis du aksepterer at dette er et gatebilde da, så gir nok v2 meg mest.
Mer mystikk i v1, om mørkt er mystisk blir den litt for mystisk (på denne skjermen!!)
Odd Tore
Thorfinn B.
v2 best. liker at miljøet fremtrer noe mer tydelig. Dog, den helt store opplevelsen får jeg vel ikke.
Caroline M. S.
Takk for nye kommentarer. :-)
Interessant å se hvor delte dere er i synet på lys-mørk versjon og det kan vel med rimelig trygghet tolkes som en klar indikasjon på at bildet absolutt ikke holder mål. Kjempefint at det går an å få ærlige kommentarer på bilder på Dotten! :-)
Karl Andreas W.
Meget spennende, passe absurd og med en slående men ikke for overtydelig symbolikk. Versjon 2 er HELT KLART det beste. Bildet står til en 6er på grunn av dets orginalitet og komposisjon. Det kunne, og ta dette som et kompliment, vært et PERFEKT album-cover til en Mars Volta plate. Søk ''Mars Volta'' i google bilder så skjønner du hva jeg mener!
Caroline M. S.
Takk for kommentar Karl Andreas. Jeg har faktisk en Mars Volta CD - fikk den i presang, men har ikke hørt nok på den til at jeg kobler musikken deres til dette bildet. Tror jeg må finne fram CDen i kveld og høre litt mer på den. :-)
Jon-Petter T.
Flott observert og et snev av mystikk over dette.
Synes V1 er best jeg da. Jeg synes det mørke er vesentlig for å få frem både mørket, symbolikken og faraoen.
Jon-Petter
Arne S.
Fiffig! V1 best! :-)
Atle J. G.
Åh! Utrolig bra. Det meste er vell sagt ovenfor. Likte mystikken.
Mvh AJG
Inger Anne Maritsdotter V.
Eg likte så godt dette bildet, både i symbolikk og visuelt sett.
Likte best #1 som hadde et større fokus på symbolikken.
Syns #2 virket litt urolig i form av at det ble flere elementer å forholde seg til.
Mvh Inger Anne
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Hadde du som sagt lettet opp noe mer for å vise ''litt'' mer av omgivelsen og menneskene, (men alikevel beholdt effekten og mystikken), tror jeg bildet hadde tjent på det.
Men, nå er det vel kanskje sånn at det er min skjerm som ikke holder standaren, du sitter med en Mercedes og jeg med en Opel kadett :))
Bjørn !
Dette ser ikke akkyrat max ut på min skjerm heller. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre når jeg vil ta bilder av noe hvor det er så stor kontrast mellom lys og skygge. Teknisk kvalitet ser elendig ut.
Men så var det det at jeg ble så begeistret for faraoen (Tutankamon) som ble opplyst av solen fra oven (og bla, bla kom til å tenkte på faraoenes forhold til solguden RA og alt det der - og hvordan vi i dag/dagens mennesker ikke er særlig opptatt av religiøsitet og mystikk - he, he - så det passet med de tre personene som slentrer forbi).
Vet egentlig ikke om det er så mye å gjøre med dette bildet. Jeg har prøvd både lysere og mørkere bakgrunn, men det ser bare ikke bra ut.
Sikkert ikke siste og eneste gang Tutankamon i Thv Meyers gate blir opplyst av solen, så hvis noen har gode tips om hva jeg kan gjøre for å få noe ut av den, kommer jeg garantert til å ta flere turer bort dit. :-)
Et annet alternativ kan selvfølgelig være å vente til lyset ikke er fullt så sterkt.
Hvis du skulle portrettere hadde du jo kunne målt i høylyset og fått tegning der, og deretter lettet opp hovedmotivet med litt blitzbruk :) Men det gjelder ikke denne typen motiver da.......
Bjørn
Takk igjen til Steinulf også som har mailet v2 hvor han har brukt ''Shadow/highlight''-filteret i PS. :-)
Og blitzkurs kan vi selvfølgelig kjøre .. hehe
snakkes
Bjørn.
Torbjørn
Christer
Men faraoer og sol hører sammen, var det ikke Amon Ra som oppfattet seg selv som direkte avkom av solguden eller kanskje et noe litt mindre hett mellomledd?
v1 ble mørk, v2 ble lys, og folket gir blaffen i hele Tut'en.
Siden man kan spinne seg noen tanker om de gående i forhold til Tut. Hvis du aksepterer at dette er et gatebilde da, så gir nok v2 meg mest.
Mer mystikk i v1, om mørkt er mystisk blir den litt for mystisk (på denne skjermen!!)
Odd Tore
Interessant å se hvor delte dere er i synet på lys-mørk versjon og det kan vel med rimelig trygghet tolkes som en klar indikasjon på at bildet absolutt ikke holder mål. Kjempefint at det går an å få ærlige kommentarer på bilder på Dotten! :-)
Synes V1 er best jeg da. Jeg synes det mørke er vesentlig for å få frem både mørket, symbolikken og faraoen.
Jon-Petter
Mvh AJG
Likte best #1 som hadde et større fokus på symbolikken.
Syns #2 virket litt urolig i form av at det ble flere elementer å forholde seg til.
Mvh Inger Anne