Kurs/workshopinfo
- Periode29.11.06 - 06.12.06
Lindquist og Nord er to fine print spesialister, og har i lengre tid undervist innen teknisk mørkeromsarbeid. De har flyttet denne kunnskapen over i det digitale mørkerommet Photoshop, og kaller kurset The Fine Print Digital. Et kurs for de som allerede har kommet over et par dørstokker, og hatt en eller to aha-opplevelser i forbindelse med digital etterbehandling av bilder. Men som allikevel ikke har den hele og fulle oversikten. (Noe man trolig aldri vil få.)
De starter med å luke bort uvanene dine. Idet man begynner å jobbe på et bilde er det gjerne små og enkle ting som gjør at man aldri kommer helt frem dit man forestilte seg. Sluttresultatet er ofte langt fra det man hadde i tankene i begynnelsen. Mye av dette kan unngås ved små justeringer av innstillingen.
God benbygning
Man går en løype som altså startet med innstillingene i Photoshop, selve skjellettet man henger resten av sin arbeidsstrategi på. I det disse innstillingene blir riktige unngår man en hel del overraskelser, og eventuelt hårtap grunnet uforståelige følger av tilsynelatende enkle handlinger. Så demonstreres verktøyene nøye. Alle verktøyene som er spesielt utviklet for behandling av foto, blir presentert i bredden. Hvilke situasjon som trenger det ene verktøyet fremfor det andre, og så bortetter. Dette gjør det til at man får et større spekter å spille på og man kan angripe et problem, eller om man liker å kalle det en utfordring, fra forskjellige kanter. Etter hver demonstrasjon er det satt av tid for individuell utprøvning. Det er god tid for hver enkelt, på sitt personlige utstyr, å gjøre seg kjent med hva som er demonstrert. Det er nødvendig å ta med seg eget utstyr da maskinparken til Fotoakademiet i Vågå er liten, men det er jo dette utstyret man skal jobbe på i ettertiden så det er like greit å lære seg de gode vanene og uvaner på eget maskineri. Det er i tillegg små grupper på hvert kurs, så det er hele tiden mulighet for individuell oppfølgning.
Jokeren
Når man så er fortrolig med basisfunksjonene i Photoshop, kommer man til jokeren i kortstokken. Lag, masker og alfamasker. Det er her den store store styrken til Photoshop ligger, og de to instruktørene har et solid grep om disse funksjonene, og deler gledelig godbiten med kursdeltagerne. I tillegg til å vise hvordan man kan få ting gjort, får man også forstålige og nyttige tekniske forklaringen på hvordan Photoshop virker, og hva som skjer med bildet. Slik at man ikke bare repeterer oppskriften gitt av instruktørene, og håper bildet blir slik man regnet med det skal bli. Man får en bredere forståelse av hva som skjer. Slik at alle de små undrene som viser seg på skjermen ikke fortsetter å være så uforklarlige. Ergo en større kontroll over arbeidsredskapen sin. Vinningene av å forstå sin redskap er enorm, og åpner for en friere kreativitet i arbeidet med bilder, og man er sikrere på den kvaliteten man oppnår ved de gode fremgangsmåtene.
Det er den tekniske kvaliteten på sluttresultatet og maksimeringen av denne som er hovedgeskjeften til de to svenskene. Hvordan få mest mulig ut i alle ledd. Enten man jobber med skannet film eller med raw-filer. Slik blir bildene levende og smakfulle for de som ser på.
Hvem er det som banker på?
Så hvem reiser til fjellheimen og Vågå for å sitte inne og lære hvordan man skal perfeksjonere sine bilder? Det største fellestrekket er at man tar bilder med en eller annen fotografisk redskap, og der stopper mye av likheten. Det finnes mange forskjellige grunner til at man velger å jobbe med et kamera, men de aller fleste som tar det litt lengre vil lære å forbedre kvaliteten, og det er her dette kurset kommer inn.
Alt fra de som bomma på rifla og satte fingrene om linsa. De som har bildene av dyret hengende på veggen. Ikke de utstoppede dyrekraniene. De som bruker kamera for å få lekre ungdamer til å strippe hele veien til mittsiden av herremagasinene til de som reiser verden rundt og jakter etter forsidebilder og spennende reportasjer, og de som bruker fotografi som en del av en større design, og ikke minst de som sitter og jobber hardt og intenst med å finne seg selv og sitt uttrykk.
Det sosiale
er vektlagt, og man starter første kvelden med en liten skål, og en presentasjon av kursholdere og deltagere. Praten går lett utover kursperioden, og det går fint å forhandle frem senere kursstart påfølgende dag om dette skulle være ønskelig. Slik sett er det gode forhold for læring og trivsel under hele kurset.
Dette er dog ikke et kurs hvor man utvikler seg som fotograf rent ut over det tekniske. Alt annet en det som gestalter virkeligheten i så overbevisende grad som over hodet mulig blir karakterisert som pop art, og hvor kreativt er synonymt med sært og uforståelig. Det ukonvensjonelle er ikke det man viser mest forståelse for. Men så kan man fint la spørsmål omkring tolkning og betydning ligge i tre fire dager, og heller bry seg om håndverket. For det forsvant ikke med fremkaller og fix, det tok bare en uventet sving inn i cyberspace.
Raymond Alv K. Egge
Info: Neste Lindquist og Nord kurs holdes fra den 29. november (kveld) til og med den 3. desember (lunsj).
Lenker:
http://www.fotografiakademiet.no
Galdhøpiggen
Raymond Egge
Sören Lindquist og Connie Nord