Kurs/workshopinfo
- Periode16.09.09 - 20.09.09
- StedTurtagrø
Vi møtes i den norske fjellheimens fineste landskap på den mest fargesprakende tiden av året. Det kan være ramme for flotte bilder, men samtidig ligger postkortklisjeene og lurer bak hver sving. Vi vil forsøke å ikke bare å la oss blende av alt det vakre.
Kurset passer for både nybegynnere og mer erfarne fotografer. Du får veiledning på ditt eget nivå. Du bør ha med egen PC/Mac og 20-30 av dine beste bilder. Kurset gir en innføring i dagens fotografiske virkelighet og noe av dens teoretiske bakgrunn - samtidig som det knyttes tråder bakover i tiden. Vi tilbringer mye av dagene ute, mens kveldene brukes til teori og bildediskusjoner. Erfaring fra tidligere kurs viser at de fleste deltakerne får en forbløffende framgang i løpet av noen slike intensive dager hvor alt dreier seg om bilder.
Selv om det i dag er teknisk sett lettere å ta gode bilder enn noen gang tidligere, har det ikke skjedd noen tilsvarende innholdsmessig kvalitetsheving av turistenes og hobbyfotografenes bilder. Grunnen til dette er at de fleste av oss mangler en visuell bevissthet og en bevissthet om hva som er målet for de bilder vi skaper.
Våre bilder likner oftest det vi har sett avbildet tidligere og som vi kjenner oss igjen i. Bilder er for de fleste som huskelapper på det personlige plan for opplevelser vi har hatt. Men om et bilde fungerer greit privat, kreves det noe helt annet av det som skal presenteres for andre. Da følger ikke de subjektive minnene med, - bildet står helt på egne ben og må formidle et budskap bare gjennom sine iboende egenskaper.
Du behøver ikke å være dreven fotograf for å ha utbytte av kurset, nei faktisk har jeg ofte opplevd at folk som stiller "med blanke ark" og ikke er forutinntatt av alle slags regler for hvordan bildene skal være ofte viser en raskere og bedre framgang enn de som har for eksempel har vært medlem i fotoklubber over lang tid.
Deltakerne kan påvirke temavalget, både når det gjelder tekniske aspekter og hvis du ønsker opplysninger om arbeidet med spesielle motivområder. Du vil selvfølgelig også få de raske og enkle tipsene for å forbedre bildene dine, med teori om bildekomposisjon, fargebruk med mer, men det viktigste er rett og slett å gi deg en bevissthet om hva det vil si å fotografere, lære deg å se og definere hva du søker. Dessuten,- du må vite hva som er et bra bilde! Det er nemlig ikke så enkelt å bedømme som du tror. Et amatørbilde, et kommersielt postkortbilde, et naturfotografisk bilde og et kunstbilde har helt forskjellige utgangspunkter og må betraktes deretter. Først med kontroll over disse basale faktorene kan du bli i stand til å utvikle fotografien fra å være en minnebank til å bli et aktivt uttrykksmiddel med personlig betoning.
Kurset foregår i den mest spektakulære delen av den norske fjellheimen og er således et perfekt utgangspunkt for mange fotografers favorittmotiv - naturen. Med litt kunnskap om hvordan andre før oss har sett og gjenskapt naturen, oppdager vi at vi har en tradisjon vi kan støtte oss til og sitte på skuldrene av, istedenfor å definere alt på nytt.
Det norske landskapet ble faktisk først "oppdaget" og beskrevet så sent som på begynnelsen av 1800-tallet. Da reiste naturvitenskapsmenn og kunstnere rundt til alle deler av Norge og skildret landskapet og folkelivet på hver sin måte. Kunstnernes mål var å gjengi landskapet riktigst mulig, men samtidig ble det gjerne tillagt en ekstra dramatisk, mytologisk eller romantisk dimensjon. Siden fotografien var bedre egnet til å gjengi detaljrike bilder av virkeligheten enn malerne, overtok etter hvert fotografene kunstnernes rolle som "landskapsavbildere." Fotografene hentet igjen sine forbilder fra malerne og lagde storslåtte, vakre og klassisk komponerte landskapsbilder.
Selv om verden og kunsten har beveget seg videre i kvantesprang siden denne tiden, har egentlig forbausende lite skjedd med det populærfotografiske landskapsbildet. Bildene er riktignok i farger og det har blitt usannsynlig lett å beherske det tekniske, men idealene for det gode bildet har knapt endret seg. Vakre bilder av fjell og fjorder, solnedganger og bunadskledde jenter pryder fremdeles postkortene og de private albumene. Kunstfotografiet har derimot utviklet seg videre, til dels langs forskjellige stier, samtidig som det har fått et noe smalere nedslagsfelt i befolkningen. Nøkkelen til å forstå og tolke de forskjellige typene landskapsfotografi er derfor å besitte et visst minimum av kunnskap om både historie og nåtid.
Tidspunkt: 16-20/9. Frammøte onsdag kveld 16.9 - avreise etter lunsj søndag 20.9. Pris kr. 3500,- + opphold. PÅMELDING med innbetalt depositum kr 2.000 innen 15. august. Informasjon for innbetaling: Kontonummer: 0536.42.44489. Navn: Pål Hermansen. Adresse: Siggerudveien 908. 1400 Ski.
For mer informasjon se http://www.palhermansen.com/ eller http://www.turtagro.no/.
Pål Hermansen
Pål Hermansen
Pål Hermansen